doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
vedoucí projektu
e‑mail: |
---|
Projekt Czech Gamers po tři roky mapoval aktivní hráče počítačových her v Česku. Od pozitivních aspektů hraní přes vztah k postavám až k riziku závislosti - projekt Lukase Blinky nyní vydal velkou výzkumnou zprávu, která shrnuje tři vlny sběru dat v letech 2021-2023. Zaměřuje se na také na motivaci k hraní, prožívané emoce či užívání návykových látek.
Doporučená citace:
Stašek, A., Suchý, V., Sapík, M., Siřínková, D., Přikrylová, A. & Blinka, L. (Srpen 2024). Hráči videoher v Česku: Výzkumná zpráva z longitudinálního projektu Czech Gamers [Výzkumná zpráva]. 34 s. Institut pro psychologický výzkum − INPSY, Masarykova univerzita. Dostupné z https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.CZG_REPORT-2024
vedoucí projektu
e‑mail: |
---|
Odbornou pomoc kvůli závislosti na hrách, počítači nebo internetu vyhledalo loni 354 lidí. Před pěti lety to bylo osm desítek. Uvádí to Zpráva o digitálních závislostech v ČR v roce 2023. Přesto nemá smysl měřit dětem čas strávený na počítači, tvrdí psycholog Lukáš Blinka z Institutu pro psychologický výzkum Masarykovy univerzity, který se digitálním závislostem věnuje 20 let.
Komu hrozí závislost na hraní? A jakou roli v tom hrají návykové látky? Lukas Blinka se hlubinami hráčských duší zabývá už přes deset let. V navazujícím výzkumu teď bude necelé tři roky prostřednictvím dotazníků, obrázků a dlouhých rozhovorů sledovat několik stovek hráčů, aby poznal, jak se jejich povahové rysy projevují ve stylu hry a jak se tam dají vypozorovat sklony k překvapivě poměrně vzácné diagnóze, tedy závislosti na hraní počítačových her.