Nadané děti
Chceme porozumět vývoji nadání a důležitým faktorům, které jej od útlého věku formují. Zajímá nás, jakým způsobem se poznávací schopnosti i mimointelektové dovednosti nadaných dětí rozvíjejí, jakou roli hraje jejich rodina, škola, vrstevníci i širší společnost. Zejména však chceme přispět ke zlepšování stavu péče o nadané děti v ČR. Snažíme se poskytovat učitelům, rodičům i samotným dětem výzkumem ověřené, ale současně dobře aplikovatelné poznatky. Zaměřujeme se zejména na identifikaci nadání a vývoj diagnostických metod. Vyvinuli jsme např. test TIM, který je zaměřen na vyhledávání nadaných žáků v matematice, a komplexní systém Invenio, který je zaměřen na diagnostiku kognitivních a socio-emočních schopností pomocí videoher. Kromě diagnostiky vedeme kurzy, určené na rozvoj schopností i na sociální a emoční podporu dětí. V dané problematice vzděláváme učitele i psychology a poskytujeme psychologické poradenství jak nadaným dětem, tak i jejich rodičům a pedagogům.
Projekty
Diagnostický systém Invenio
Inteligence se skládá z celé řady různých schopností. Dlouhodobě se snažíme zjišťovat, ve kterých z nich dítě vyniká, a které by bylo vhodné dále rozvíjet nebo zlepšit. Jsou jeho silnou stránkou prostorové schopnosti, ale hůře se učí nové informace? Má výrazně nadprůměrný logický úsudek, což může například vést k tomu, že se ve škole nudí? Pomocí testů zadávaných na počítači jsme schopni na tyto otázky odpovědět a stanovit profil schopností dítěte. Naše testy mají formu jednoduchých počítačových her se zábavnou grafikou a příběhem, který děti zaujme a zároveň je nestresuje. Za každou naší diagnostickou hrou stojí mnohaletý vývoj, ověřování a analýzy velkého množství dat.
Komplexní skríningový diagnostický systém GIS
Cílem projektu je vytvořit nový standardizovaný online psychodiagnostický systém, který pomůže pedagogům identifikovat nadané žáky. Bude složený ze čtyř subtestů zaměřených na logické usuzování, prostorové schopnosti, rychlost zpracování i na socioemoční deficity. Diagnostický systém se záměrně nebude orientovat pouze na kognitivní schopnosti, ale i na mimointelektové dovednosti. Deficity v těchto oblastech totiž mohou intelektový potenciál některých velmi nadaných dětí zcela maskovat. Našim cílem je detailně zmapovat profil schopností testovaných dětí v těchto čtyřech oblastech tak, aby na zjištěné poznatky o schopnostech mohly ihned navázat cílené rozvojové i intervenční programy.
Doba trvání projektu
6/2018 - 5/2022
Hlavní řešitelé projektu
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.
Mgr. Ondřej Straka
Spoluřešitelé
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D.
Seznam publikací projektu
Počet publikací: 6
-
Integrace subtestů - Komplexní diagnostický systém Rok: 2022
-
Invenio: Objevujeme schopnosti dětí hravě Rok: 2022, druh: Uspořádání konference
-
Subtest pro identifikaci logického myšlení Rok: 2022, druh: Projekty výzkumu a vývoje
-
Subtest pro identifikaci prostorových schopností Rok: 2022, druh: Projekty výzkumu a vývoje
-
Subtest pro identifikaci socio-emočních deficitů Rok: 2022, druh: Prezentace v oblasti VaV (AV tvorba, WEB aplikace apod.)
-
Subtest pro měření rychlosti zpracování informací Rok: 2022, druh: Projekty výzkumu a vývoje
Výzkumně ověřený inovativní model identifikace a rozvoje matematicky nadaných žáků základních škol (VOIM)
Projektovým záměrem je výzkumně ověřit inovaci, která pomůže pedagogům k dosažení požadavku rovnosti přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a využití potenciálu každého žáka. Je zaměřen na identifikaci akcelerovaných žáků v matematice na počátku školní docházky a na ověření moderních metod jejich rozvoje. Poskytuje učitelům znalosti, dovednosti i nástroje ve formě validního screeningu schopností dětí i kvalitních, výzkumně ověřených modulů (vzdělávací videa, pracovní listy, metodika). Všechny tyto výstupy budou snadno uplatnitelné ve výuce nadaných dětí, navštěvujících běžné třídy základních škol.
Doba trvání projektu
4/2020 - 12/2022
Hlavní řešitelé projektu
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Spoluřešitelé
Seznam publikací projektu
Počet publikací: 9
-
Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků na počátku školní docházky Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích
-
Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků na počátku školní docházky Rok: 2022, druh: Konferenční abstrakty
-
Podporujeme nadané prvňáčky Rok: 2022, druh: Uspořádání konference
-
Rozvíjení matematické gramotnosti s využitím inovativního modulu systematického rozvoje akcelerovaných žáků 1. až 3. tříd Rok: 2022, druh: Učební texty, pomůcky
-
Rozvíjení matematické gramotnosti s využitím inovativního modulu systematického rozvoje akcelerovaných žáků 1. až 3. tříd. Metodický text pro učitele Rok: 2022, druh: Učební texty, pomůcky
-
Rozvíjení matematické gramotnosti žáků s využitím inovativního modulu Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích
-
Screeningový software pro zjišťování míry akcelerace matematických schopností žáků 1. a 2. tříd Rok: 2022
-
Video moduly pro rozvoj matematicky nadaných žáků prvních tříd Rok: 2022, druh: Prezentace v oblasti VaV (AV tvorba, WEB aplikace apod.)
-
Game-based screening of gifted children’s abilities Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
Projekt iKAP JMK II
Ve spolupráci s JCMM jsme zapojeni do projektu, jehož cílem je nabídnout komplexní podporu vzdělávání nadaných žáků v Jihomoravském kraji. Na starost máme screening míry nadání žáků 4. tříd v celém kraji, prostřednictvím našeho komplexního diagnostického systému Invenio. V rámci projektu jsme rovněž odbornými garanty poradenského centra pro nadané děti i jejich nejbližší.