Vědecké výzkumy hráčů se doposud často soustředily na negativní dopady hraní na zdraví a životy mladých lidí. Tým akademiků z Masarykovy univerzity na podzim zahajuje dlouhodobý výzkumný projekt Czech Gamers, který k této problematice zajímá jiný postoj. Zaměřuje se na to, proč lidé hrají online počítačové hry, co u hraní zažívají a co je na hraní tak lákavé. Nyní hledají dobrovolníky, kteří jsou ochotni odpovědět na tyto zásadní otázky.
Získaná data pomohou vědcům lépe popsat, jaká pozitiva a negativa hraní online počítačových her přináší. Výsledky najdou praktické využití při diagnostice a léčbě závislostí nebo v boji proti stigmatizaci hraní her.
Výzkumníci z Masarykovy univerzity se pod vedením doc. Lukase Blinky věnují výzkumu volnočasového hraní počítačových her již dlouhodobě. Nyní cílí na dospělé hráče online a multiplayerových her. V průběhu následujících tří let (období 2021-2023) budou pomocí dotazníků a hloubkových rozhovorů sbírat data. Sběr proběhne celkem třikrát, a to vždy po devíti měsících. Dobrovolníci, kteří se chtějí výzkumu účastnit, tak mohou učinit prostřednictvím webové stránky projektu:
Z předešlých výzkumů autorů vyplývá, že stejná doba strávená hraním her může v různých kontextech znamenat neškodnou vášeň i naznačovat závislost. Do hry přitom vstupuje řada faktorů, mezi jinými například míra pozornosti věnovaná ději na obrazovce nebo užívaní psychoaktivních látek. Tendence k závislosti je přitom mnohem méně častá, než by se mohlo z médií zdát.
Přesto, že v roce 2022 se v diagnostických manuálech objeví nová oficiální diagnóza herní závislosti, odborná veřejnost se pořád neshodne na tom, do jaké míry je nadměrné hraní problematické. S obavou, že by se mohli dopustit patologizace normální volnočasové aktivity, tak vědci volají po dalších informacích.