INPSY členstvo zavítalo na European Developmental Psychology Conference ve Vilniusu
2. 9. 2025
Aktualita
Výjezdy a spolupráce
Lukas Blinka přijal pozvání jako jeden z hlavních řečníků na konferenci Evropské vývojové psychologie, která se letos konala v Litvě. Hlavním cílem konference bylo dát prostor odborníkům podělit se o své nejnovější poznatky a postřehy z oblasti vývojové psychologie, výměnu myšlenek, nápadů a zkušeností mezi odborníky z celé Evropy i mimo ni.
Lukas v rámci své přednášky na téma Youth Digital Gaming: Excessive or Expected? mluvil o tom, jakou roli hrají digitální technologie v životech dnešních dětí a jak odlišit normální konzumaci digitálních médií od té nadměrné či problematické. Opřel se přitom o aktuální data, zejména z mezinárodní studie Health Behaviour in School-aged Children (HBSC), a představil současné projevy, rozšíření i rizika nadměrného hraní her a jejich proměny v posledních letech.
Zároveň kriticky zhodnotil, nakolik je užitečné chápat nadměrné hraní her jako „závislost“ a jaké má limity symptomatologie používaná v tomto kontextu. V závěru pak zdůraznil potřebu vyváženého, na výzkumu založeného pohledu, který jde nad rámec polarizovaných debat a nabízí smysluplné porozumění i nástroje pro práci s digitálním zapojením mladých lidí.
Za INPSY se svým příspěvkem vystoupila i Jana Fikrlová. V rámci své přednášky představila výzkum, na kterém spolupracovala s naším vedoucím Honzou Šerekem o tom, jak interakce dospívajících s vrstevníky formují jejich očekávání od přátelství a následně ovlivňují kvalitu vztahů v průběhu života. Ve své prezentaci popsala výsledky kvalitativní studie, která ukázala, jak mladí lidé skrze pozitivní i negativní zkušenosti s vrstevníky rozvíjejí důležité interpersonální dovednosti, například v oblasti důvěry a sebeodhalení.
Svůj příspěvek přednesla i Linda Oweisova, doktorandka z katedry psychologie FSS MUNI. Ta se ve svém příspěvku zaměřila na genderové rozdíly v dopadech pandemie COVID-19 na duševní zdraví dospívajících. Na základě dat ze šetření HBSC ukázala, že dívky častěji volí vyhýbavé strategie zvládání spojené s nižší životní spokojeností a horším zdravím, zatímco chlapci více využívali rodinnou podporu, což vedlo k lepšímu psychickému zdraví.