Měření v psychologii
Zabýváme se konstrukcí nástrojů pro měření psychologických rysů, kognitivních schopností, znalostí a dalších charakteristik lidí. Podílíme se na vývoji originálních českých nástrojů i na převodech zahraničních metod do češtiny. Používáme širokou paletu psychometrických modelů k ověření fungování výzkumných měřících nástrojů i testů používaných v psychodiagnostice. Zajímají nás detaily procesu odpovídání na různé druhy položek jako základní prvek konstrukce metod, ale i témata související s užitím metod profesionály v konkrétních oblastech psychologické praxe.
Projekty
BACH: Vývoj Testů školních dovedností (BACH)
Během projektu dokončíme vývoj Testů školních dovedností (BACH). Celá baterie bude obsahovat přibližně 30 subtestů standardizovaných ve věkových skupinách 5-22 a 60-80 let. V mladší kohortě proběhne rovněž konormace s baterií kognitivních schopností WJ IV COG; ve starší kohortě budou nově vytvořeny normy pro paměťovou baterii TOMAL 2 (které dosud chybí) a konormace obou testů. Kromě vytvoření reprezentativního normalizačního vzorku proběhne i sběr dat v klinických populacích pro ověření kriteriální validity. Očekáváme, že aplikace standardizovaného testu včetně příslušné konormace zkvalitní diagnostiku specifických poruch učení, příčin školní neúspěšnosti, kariérní volby u dětí a adolescentů, případně pak paměťových deficitů u seniorů. Po dokončení bude test zařazen do komerční distribuce.
Doba trvání projektu
1/2019 - 12/2021
Řešitelé projektu
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.
Spolupracující organizace
Seznam publikací projektu
Počet publikací: 3
-
BACH : Testy školních dovedností Rok: 2023, druh: Účelové publikace
-
Tvorba testových norem a standardizační studie v České republice. Test paměti a učení - seniorská edice (TOMAL-SE) Rok: 2022, druh: Účelové publikace
-
BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
Metodické studie pro české verze měřítek psychologických charakteristik adolescentů a vynořujících se dospělých (MESTU)
I když jsou v tuzemském výzkumu hojně užívány české verze zahraničních metod, jen málokdy jsou samostatně publikovány jejich kvality. Projekt hodlá analyzovat existující data a publikovat metodické studie o českých verzích metod používaných k měření psychologických charakteristik ve výzkumech adolescentů a mladých dospělých. Projekt navrhuje systematizovat informace o používaných dotazníkových metodách, (re)analyzovat dostupná data a publikovat metodické studie. Tím se usnadní tuzemským badatelům v této oblasti výzkum samotný, ale především publikování výsledku výzkumu, protože jim umožní doložit základní psychometrické charakteristiky používaných měřítek odkazem na publikované metodické studie o českých verzích používaných nástrojů. Druhotně se tím omezuje opakované převádění týchž měřítek do češtiny, které zvětšuje prostor pro chyby a komplikuje kumulaci a replikace výzkumu. Metodické studie doplní systematická přehledová studie mapující publikované metodické studie, jejich kvality a postupy, jimiž jsou tyto kvality stanovovány.
Doba trvání projektu
1/2017 - 12/2018
Řešitelé projektu
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Mgr. Ondřej Bouša
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.
Seznam publikací projektu
Počet publikací: 8
-
Beck depression inventory, second edition, Czech version : demographic correlates, factor structure and comparison with foreign data International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, rok: 2020, ročník: 24, vydání: 4, DOI
-
Psychometric Characteristics of the ECR-RS, Structure of the Relationship between Global and Specific Attachment – Cross-Validation of the Results Using the Czech and Original Versions of the ECR-RS Studia Psychologica, rok: 2020, ročník: 62, vydání: 4, DOI
-
Experiences in Close Relationships : České verze metod pro měření vazby vycházející z dotazníku ECR E-psychologie, rok: 2019, ročník: 13, vydání: 4, DOI
-
The Czech adaptation of the Klein et al’s unidimensional targer-neutral scale of commitment E+M Ekonomie a Management, rok: 2019, ročník: 22, vydání: 4, DOI
-
Test cesty : Normativní česká data pro žáky 9. tříd ZŠ až 4. ročníků SŠ Testfórum, rok: 2018, ročník: Neuveden, vydání: 11, DOI
-
Verbální fluence u dětí ve věku 5–12 let : české normy a vybrané psychometrické ukazatele E-psychologie, rok: 2018, ročník: 12, vydání: 4, DOI
-
Zkoušky čtenářských dovedností : Normativní česká data pro studenty 9. tříd ZŠ a 1. ročníků SŠ. Testfórum, rok: 2018, ročník: Neuveden, vydání: 11, DOI
-
Ztraceno v překladu : Adaptace diagnostických metod v kontextu pracovní psychologie Rok: 2017, druh: Vyžádané přednášky