|
Milí odebírající,
v našem březnovém newsletteru Vám přinášíme rozhovor s Mgr. Michalem Jabůrkem, Ph.D., který pracuje v týmu Invenio. Michal popisuje, jak se dá pomocí gamifikace nasadit teorie inteligence na počítačovou hru.
Kromě toho však přinášíme radostnou zprávu – doc. Lenka Lacinová, Ph.D. (vedoucí Katedry psychologie), získala podporu GA ČR na další výzkum vazby! Lence moc gratulujeme!
Dále se dočtete o aktuálním výzkumu hráčů počítačových her (Czech Gamers) a výzkumné zprávě, kterou projekt vydal, o přednášce Mgr. Hynka Cíglera, Ph.D. v Olomouci či o nové publikaci týmu doc. Anny Ševčíkové, Ph.D. o intimitě ve stáří.
Závěrem přejeme mnoho sil a štěstí všem, kteří nyní dokončují své projektové žádosti ke GA ČR!
Pěkné čtení přeje
INPSY
|
|
|
|
Vedoucí Katedry psychologie FSS MUNI a členka INPSY Lenka Lacinová získala podporu Grantové agentury České republiky. Projekt s názvem "Sjednocení paradigmat měření vazby od raného dětství do dospělosti" se zaměří právě na to, a mimo jiné navrhne úpravy existujících nástrojů, aby fungovaly pro děti i dospělé. Propojí tak vývojový a sociálně psychologický přístup. Gratulujeme, Lenko!
|
|
|
|
|
Mgr. Michal Jabůrek, Ph. D vystudoval psychologii na Filozofické fakultě MU, poté 4 roky pracoval v Praze v Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Nyní ale už skoro deset let působí na Fakultě sociálních studií v Brně, kde se věnuje především vývoji diagnostického systému Invenio.
Zveme Vás k přečtení příjemného rozhovoru (nejen) o testování kognitivních schopností hrami!
|
|
|
|
Změny v sexuálním fungování mužů po 50. roce života jsou významné a s věkem přibývá mužů, kteří mají potíže s erekcí. Problémy s erekcí uvádí třetina mužů ve věku 60 let. Bez ohledu na jejich původ jsou erektilní potíže spojeny s poklesem sexuální aktivity, zejména při pohlavním styku (průnik penisu do vaginy). Ačkoli pohlavní styk zůstává dominantní a očekávanou sexuální aktivitou u mužů i žen středního věku a starších osob, sexuální život a spokojenost může být v důsledku sexuálních potíží souvisejících s věkem překážkou právě pro provozování penetračního sexu.
Tým Anny Ševčíkové, Jaroslava Gottfrieda, Veroniky Gociekové, Lukase Blinky a Jana Kotíka z INPSY a Gabriely Gore-Gorszewské z Jagellonské univerzity v Polsku se formou dotazníku ptali 431 českých mužů ve věkovém rozmezí 50-96 let na otázky ohledně
- spokojenosti ve vztahu,
- frekvence sexuálního styku,
- potíží s erekcí
- a nepenetračních sexuálních praktik.
|
|
|
Report "Hráči počítačových her v Česku: proč hrají a co hry přináší" shrnuje předběžné výsledky projektu po dvou vlnách sběru dat, kterých se zůčastnilo několik tisicovek hráčů a hráček. Projekt je longitudinální a právě probíhá III. vlna. Výzkumníci se nyní zaměřují mj. jiné na pozitivní aspekty hraní a vztah k herní postavě.
|
|
|
|
|
Seminář na INPSY: Kvalitativní metaanalýza (QMA)
V pátek 10. března se jsme měli seminář na téma kvalitativní metaanalýzy. O této metodě nás poučili:
- Doc. Tomáš Řiháček: Přístupy a standardy QMA,
- Mgr. Michaela Landmanová: Představení meta-analýzy: work in progress,
- a prof. Zbyněk Vybíral: QMA a rozhodování na křižovatkách.
|
|
|
|
Existuje latentní proměnná, kterou měříme – a potřebujeme či chceme, aby existovala? Jaká je její povaha? K čemu nám měření slouží? Do jaké míry jsou naše výsledky čísly? Kde se ta čísla vzala? Na tyto otázky odpovídal člen INPSY Hynek Cígler na PhD Existence, česko-slovenské psychologické konferenci, které se konala na Univerzitě Palackého v Olomouci.
Program celé akce naleznete níže.
|
|
|
|
Vědecké výzkumy hráčů se doposud často soustředily na negativní dopady hraní na zdraví a životy mladých lidí. Tým akademiků z INPSY zahajuje již třetí vlnu dlouhodobého výzkumného projektu Czech Gamers, který k této problematice zaujímá jiný postoj. Zaměřuje se na to, proč lidé hrají online počítačové hry, co u hraní zažívají a co pozitivního jim to přináší. Nyní znovu hledají dobrovolníky, kteří jsou ochotni odpovědět na tyto zásadní otázky.
Vědci z INPSY Masarykovy univerzity se pod vedením doc. Lukase Blinky věnují výzkumu volnočasového hraní počítačových her již dlouhodobě. Nyní cílí na dospělé hráče online a multiplayerových her.
|
|
|
|
Díky technologiím i pokroku v medicíně dochází k proměně stárnutí a lidé vstupují do důchodového věku relativně zdraví. Zahraniční studie naznačují, že to vede i ke změnám v partnerském životě a rozvodům v pozdním věku. Anna Ševčíková, vedoucí INPSY v rozhovoru pro iDnes.cz vysvětluje, jaká úskalí doprovázejí následné navazování nových vztahů.
|
|
|
|
|
Případné dotazy a podněty směřujte na inpsy@fss.muni.cz
|
Další vydání najdete ve svých schránkách 10. dubna.
|
|
|
|