Newsletter studie aktivního občanství a osobní pohody mladých dospělých - listopad 2022
|
|
Milé účastnice, milí účastníci našeho výzkumu,
v prvé řadě bychom vám chtěli ještě jednou poděkovat za zapojení do naší studie. Váš zájem nás opravdu těší a dává jistotu, že naše studie povede ke skutečně zajímavým a hodnotným zjištěním.
Máme velkou radost, že se v tuto chvíli zapojilo již přes 1000 lidí! Díky takto vysokému počtu budeme do budoucna moci provést i některé náročnější analýzy. Například se budeme moci podívat, jaké u nás existují možné typy občanství a občanských aktivit. O těch nejzajímavějších výsledcích vás budeme samozřejmě průběžně informovat.
Nové účastníky a účastnice budeme oslovovat ještě do konce prosince. V lednu začneme postupně rozesílat druhý dotazník. Přijde vám mailem přibližně tři měsíce poté, co jste vyplnili ten první.
Sledujte také náš Facebook či Twitter. Zveřejňujeme tam pravidelně příspěvky týkající se naší studie i zajímavosti z oblasti občanské angažovanosti, pozvánky na akce apod.
Níže naleznete novinky o tom, čím dalším se na našem institutu zabýváme.
Přejeme pohodové podzimní dny!
Za výzkumný tým
Honza Šerek, vedoucí studie
Kontakt: obcanstvi@fss.muni.cz | Sledujte naši studii: Facebook | Twitter
Web: https://ivdmr.fss.muni.cz/aktuality/studie-obcanstvi
Newsletter s informacemi o studii posíláme přibližně jednou za měsíc. Pokud jej nechcete dostávat, napište ze své adresy na obcanstvi@fss.muni.cz jednoduchý mail bez textu s předmětem "Zrušit newsletter".
|
|
Grantová agentura České republiky ohodnotila projekt: Sexualita a Internet v druhé půli života jako vynikající. Tříletý projekt vznikal pod vedením Anny Ševčíkové, která je zároveň šéfkou IVDMR. Projekt se skládá ze sedmi publikací, jedna z nich byla dokonce publikována v odborném časopise Archives of Sexual Behavior. Ten patří k horním 10% celosvětově nejlepších v oboru.
|
|
|
|
|
Nové herní technologie rychle pronikají téměř do všech oblastí každodenního života. Zábavné herní prvky zpříjemňují kdysi rutinní, zdlouhavé nebo nudné aktivity, někdy mohou i zlepšit uživatelský zážitek nebo přispět k aktivnějšímu zapojení. Taktéž podporují motivaci, výkon a vytrvalost uživatelů. Obecně se tomuto trendu říká gamifikace.
Cílem studie bylo konkrétně zjistit, jak perfekcionismus a pohlaví ovlivňují chování za dvou podmínek – volného hraní a soutěžení – během logické videohry Triton a hladový oceán, kterou hrálo 155 nadaných středoškoláků. Hru vytvořili výzkumníci z IVDMR v rámci projektu Invenio.
|
|
|
Závislost na pornu vzniká postupně a často má nejdřív zahnat nudu nebo špatnou náladu. Obyčejný pornografický obsah však brzy nestačí, a tak uživatelé pátrají po intenzivnějším obsahu a setrvávají u masturbace i mnoho hodin. Málokdy je však sledování porna jediným problémem.
Tým vědců z Masarykovy univerzity pod vedením Anny Ševčíkové a Lukase Blinky, se proto rozhodl jít k jádru věci a vyhledal klienty v léčbě s tímto problémem.
|
|
|
Životní spokojenost je důležitým předpokladem „subjektivní pohody“ (častěji well-being) a souvisí s tělesným a duševním zdravím dospívajících. Nízká životní spokojenost v dospívání je například spojena s myšlenkami na sebevraždu, obezitou, nezapojením se ve škole či zneužíváním návykových látek a dalším rizikovým chováním. Životní spokojenost taktéž souvisí s našimi každodenními aktivitami.
Tým Lucii Kvaskové, Karla Rečky, Stanislava Ježka a Petra Macka se zaměřil na prozkoumání změn v životní spokojenosti dospívajících a jejich čas strávený vybranými každodenními aktivitami (spánek, sportování, hraní online her, dojíždění do školy, čas strávený ve škole). Dále zkoumal i souvislosti mezi životní spokojeností dospívajících a těmito každodenními aktivitami.
|
|
|
|
Často se tvrdí, že dobře fungující demokracie potřebuje aktivní občany. Co to ale subjektivně znamená být aktivním občanem? Motivuje nás k občanské aktivitě pocit osobní pohody, nebo spíš naštvanost a nepohoda? A za jakých podmínek občanská aktivita přispívá k naší osobní pohodě a kdy spíš k pocitům frustrace a naštvanosti? Existuje dokonce nějaká hranice, za kterou občanská angažovanost začíná být subjektivně nepříjemná a zhoršuje naše duševní zdraví?
Na tyto otázky se snaží nalézt odpověď tým Jana Šereka, Zuzany Scott, Dany Seryjové Juhové a Michala Mužíka.
Pokud je vám mezi 18-30 a chcete přispět k výzkumu, hledáme právě vás!
|
|
|
Hynek Cígler a Karel Rečka se snaží porovnat různé typy odpověďových škál, pomocí kterých lidé odpovídají na otázky psychologických dotazníků. To pomůže zjistit, jaký způsob odpovídání vyhovuje lidem nejvíce a přináší nejpřesnější informace.
Odhady Vaší výšky, váhy a věku se dozvíte na konci dotazníku. Trefí se? Zjistěte sami!
|
|
|
|
Tým Hynka Cíglera, Jany Fikrlové a Martina Tancoše byl osloven společností Dobronauti s.r.o. za účelem provedení zakázkového výzkumu. Cílem bylo zjistit efektivitu preventivního programu Dobronauti: Zpátky v čase.
Program je určený pro žáky třetích až pátých tříd základních škol, trvá tři měsíce a učí děti efektivnější komunikaci, a to hlavně samostatnému řešení konfliktních situací a jejich předcházení. Výzkumníci provedli experimentální studii se 616 dětmi z celkem 28 školních tříd.
Zjišťovali vliv programu na self-efficacy dětí, tedy jejich přesvědčení, nakolik jsou schopné zvládnout krizové situace – a to jak v roli oběti, tak i obránce, a dále pak na znalosti zvládacích strategií v konfliktní ́ situaci . Experiment navíc doplnili o analýzu rozhovorů s účastníky výzkumu, aby lépe porozuměli efektu programu.
|
|
|
|
Krásná matematika. Kde všude ji najdeme a proč se jí nevyhneme? Jak se ji učíme a proč se jí bojíme? Hostem Fokusu Václava Moravce byl i Hynek Cígler z IVDMR
|
|
|
|
|
|