|
Grantová agentura České republiky ohodnotila projekt: Sexualita a Internet v druhé půli života jako vynikající. Tříletý projekt vznikal pod vedením Anny Ševčíkové, která je zároveň šéfkou IVDMR. Projekt se skládá ze sedmi publikací, jedna z nich byla dokonce publikována v odborném časopise Archives of Sexual Behavior. Ten patří k horním 10% celosvětově nejlepších v oboru.
|
|
|
|
|
Nové herní technologie rychle pronikají téměř do všech oblastí každodenního života. Zábavné herní prvky zpříjemňují kdysi rutinní, zdlouhavé nebo nudné aktivity, někdy mohou i zlepšit uživatelský zážitek nebo přispět k aktivnějšímu zapojení. Taktéž podporují motivaci, výkon a vytrvalost uživatelů. Obecně se tomuto trendu říká gamifikace.
Cílem studie bylo konkrétně zjistit, jak perfekcionismus a pohlaví ovlivňují chování za dvou podmínek – volného hraní a soutěžení – během logické videohry Triton a hladový oceán, kterou hrálo 155 nadaných středoškoláků. Hru vytvořili výzkumníci z IVDMR v rámci projektu Invenio.
|
|
|
Závislost na pornu vzniká postupně a často má nejdřív zahnat nudu nebo špatnou náladu. Obyčejný pornografický obsah však brzy nestačí, a tak uživatelé pátrají po intenzivnějším obsahu a setrvávají u masturbace i mnoho hodin. Málokdy je však sledování porna jediným problémem.
Tým vědců z Masarykovy univerzity pod vedením Anny Ševčíkové a Lukase Blinky, se proto rozhodl jít k jádru věci a vyhledal klienty v léčbě s tímto problémem.
|
|
|
Životní spokojenost je důležitým předpokladem „subjektivní pohody“ (častěji well-being) a souvisí s tělesným a duševním zdravím dospívajících. Nízká životní spokojenost v dospívání je například spojena s myšlenkami na sebevraždu, obezitou, nezapojením se ve škole či zneužíváním návykových látek a dalším rizikovým chováním. Životní spokojenost taktéž souvisí s našimi každodenními aktivitami.
Tým Lucii Kvaskové, Karla Rečky, Stanislava Ježka a Petra Macka se zaměřil na prozkoumání změn v životní spokojenosti dospívajících a jejich čas strávený vybranými každodenními aktivitami (spánek, sportování, hraní online her, dojíždění do školy, čas strávený ve škole). Dále zkoumal i souvislosti mezi životní spokojeností dospívajících a těmito každodenními aktivitami.
|
|
|
|
Často se tvrdí, že dobře fungující demokracie potřebuje aktivní občany. Co to ale subjektivně znamená být aktivním občanem? Motivuje nás k občanské aktivitě pocit osobní pohody, nebo spíš naštvanost a nepohoda? A za jakých podmínek občanská aktivita přispívá k naší osobní pohodě a kdy spíš k pocitům frustrace a naštvanosti? Existuje dokonce nějaká hranice, za kterou občanská angažovanost začíná být subjektivně nepříjemná a zhoršuje naše duševní zdraví?
Na tyto otázky se snaží nalézt odpověď tým Jana Šereka, Zuzany Scott, Dany Seryjové Juhové a Michala Mužíka.
Pokud je vám mezi 18-30 a chcete přispět k výzkumu, hledáme právě vás!
|
|
|
Hynek Cígler a Karel Rečka se snaží porovnat různé typy odpověďových škál, pomocí kterých lidé odpovídají na otázky psychologických dotazníků. To pomůže zjistit, jaký způsob odpovídání vyhovuje lidem nejvíce a přináší nejpřesnější informace.
Odhady Vaší výšky, váhy a věku se dozvíte na konci dotazníku. Trefí se? Zjistěte sami!
|
|
|
|
Tým Hynka Cíglera, Jany Fikrlové a Martina Tancoše byl osloven společností Dobronauti s.r.o. za účelem provedení zakázkového výzkumu. Cílem bylo zjistit efektivitu preventivního programu Dobronauti: Zpátky v čase.
Program je určený pro žáky třetích až pátých tříd základních škol, trvá tři měsíce a učí děti efektivnější komunikaci, a to hlavně samostatnému řešení konfliktních situací a jejich předcházení. Výzkumníci provedli experimentální studii se 616 dětmi z celkem 28 školních tříd.
Zjišťovali vliv programu na self-efficacy dětí, tedy jejich přesvědčení, nakolik jsou schopné zvládnout krizové situace – a to jak v roli oběti, tak i obránce, a dále pak na znalosti zvládacích strategií v konfliktní ́ situaci . Experiment navíc doplnili o analýzu rozhovorů s účastníky výzkumu, aby lépe porozuměli efektu programu.
|
|
|
|
Krásná matematika. Kde všude ji najdeme a proč se jí nevyhneme? Jak se ji učíme a proč se jí bojíme? Hostem Fokusu Václava Moravce byl i Hynek Cígler z IVDMR
|
|
|
|
|
|
Další vydání najdete ve svých schránkách 12. prosince.
|
|
|
|